Treść oferty pracy znacząco wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego. To, jakie informacje zamieścisz w ogłoszeniu, decyduje o tym, czy dobry pracownik zdecyduje się na aplikację. Starannie przygotowana oferta przyspiesza proces zatrudnienia i oszczędza czas na wstępną selekcję i rozmowy kwalifikacyjne. Sprawdź, co należy uwzględnić w ogłoszeniu o pracę, aby przyciągnąć odpowiednich kandydatów.
Co powinno się znaleźć w treści ogłoszenia?
Dobrze skonstruowane ogłoszenie o pracę powinno być napisane w sposób czytelny i jasny. Warto unikać zdań wielokrotnie złożonych i stwierdzeń, które mogłyby powodować domysły albo być mylące.
Można zawrzeć w treści wyróżniki graficzne takie jak np. punktory i pogrubienia, które ułatwią czytanie treści i pozwolą na szybkie odnalezienie wzrokiem istotnych informacji. Warto zamieścić też logo swojej firmy, by budować świadomość marki.
Profesjonalny wzór, jak napisać ogłoszenie o pracę wraz z omówieniem, możesz znaleźć także na stronach specjalistów od rekrutacji, czy agencji pracy (np. Gi Group).
Informacje o firmie
Zacznij od opisania swojej firmy. Doda to wiarygodności ogłoszeniu, pozwoli kandydatowi poznać markę i jej wartości. Napisz, czym wyróżnia się dane przedsiębiorstwo i w jakiej branży działa. Podaj też informacje, jak długo marka istnieje na rynku i w jakim kierunku pozwala się rozwinąć.
Wspomnij też koniecznie, gdzie zlokalizowana jest Twoja firma. Badania wykazują, że na ogłoszenia z podanym adresem odpowiada znacznie więcej aplikantów. Wynika to z faktu, że kandydaci mogą sprawdzić bliskość przystanków, czas przejazdu do biura czy możliwość wyboru środka transportu miejskiego, jakim najprościej będzie dojechać do siedziby.
Opis stanowiska pracy
Wyjaśnij, na czym będzie polegała praca na danym stanowisku. Określ podstawowe obowiązki pracownika, zespoły, z jakimi będzie współpracować, stopień oczekiwanej samodzielności.
Określenie oczekiwań wobec kandydata
Podziel oczekiwanie wedle ich istotności. Zacznij od tych dla ciebie najważniejszych – koniecznych do nawiązania współpracy, następnie możesz dodać te obligatoryjne („mile widziane”).
W pierwszej kolejności uwzględnij następujące kwestie:
- wymagany poziom wykształcenia lub preferowany kierunek studiów,
- umiejętności potwierdzone odpowiednimi kursami lub certyfikatami,
- znajomość języków obcych,
- doświadczenie w podobnej roli oraz oczekiwany czas pracy w zawodzie,
- biegłość w obsłudze konkretnych programów komputerowych,
- doświadczenie w danej branży,
- posiadanie prawa jazdy.
Kompetencje „mile widziane” oddziel w wyraźny sposób od niezbędnych do wykonywania pracy na danym stanowisku. Możesz wspomnieć również, jakiego typu osobowości szukasz do zespołu oraz jakie cechy charakteru, czy kompetencje miękkie mogą być w nim przydatne.
Pamiętaj jednak, że zbyt rozbudowana lista wymagań w ogłoszeniu może odstraszyć lub zniechęcić część kandydatów.
Przedstawienie warunków zatrudnienia
Przejdź do najistotniejszej z punktu widzenia pracownika sekcji. Zaznacz w niej:
- jakie wynagrodzenie oferujesz – podaj widełki płacowe;
- jaką formę zatrudnienia oraz wymiar pracy oferujesz – czy będzie to zatrudnienie na umowę o pracę, B2B, umowę zlecenie czy inną;
- jaki będzie okres zatrudnienia – zaznacz czy umowa jest na czas określony (np. na zastępstwo) oraz jak długo może trwać okres próbny;
- jakie benefity pozapłacowe oferujesz – np.: możliwość pracy w trybie zdalnym, elastyczność godzin pracy, wsparcie finansowe na szkolenia, kursy i konferencje branżowe, szansa na naukę od bardziej doświadczonych członków zespołu, pakiety medyczne i sportowe itp.;
- jakie są perspektywy awansu – to wiadomość, jaką często pomijają tworzący ogłoszenia o pracę. Dla odbiorcy jest jednak cenna, gdyż wskazuje na możliwości rozwoju i otrzymania podwyżki, a także chęć długiej współpracy ze strony zatrudniającego.
Określenie sposobu składania aplikacji i wymaganych dokumentów
Kandydat potrzebuje informacji, jakich dokumentów oczekujesz – może to być: CV, list motywacyjny, samo zgłoszenie z danymi kontaktowymi, ale również referencje. Zaznacz też sposób zgłaszania kandydatur: e-mailem, za pomocą formularza online czy telefonicznie.
Informacje o terminie zakończenia rekrutacji i jej etapach
Warto wypisać ilość etapów rekrutacji oraz wygląd każdego z nich, by przygotować osobę aplikującą na to, jak będzie wyglądało całe jego doświadczenie kwalifikacyjne. Warto w kilku słowach (np. nazwą stanowiska) przedstawić osoby, które będą uczestniczyły w rozmowach.
Należy także podać orientacyjną datę zakończenia poszukiwań pracownika. Większość osób przeglądających ogłoszenia o pracę ma już zatrudnienie. Zainteresowani mogą być niezdecydowani i zwlekać ze zgłoszeniem się. By nie odkładali tego na później lub wiedzieli, ile czasu jeszcze na mają na wysłanie CV, warto zaznaczyć do kiedy zbierane będą aplikacje i kiedy skończy się ich selekcja. Dzięki temu kandydaci będą mogli również oszacować prawdopodobny termin odpowiedzi od rekrutera.
Co sprawi, że Twoja oferta będzie wyjątkowa?
Przed rozpoczęciem rekrutacji sprawdź, jakie są widełki płacowe na stanowisku, na które poszukujesz, co proponuje konkurencja i jak wygląda sytuacja na rynku pracownika. To pomoże Ci stworzyć skuteczniejszą ofertę pracy.
Pamiętaj, że wielu kandydatów przeglądających oferty pracy jest już zatrudnionych. Aby przekonać ich do zmiany, Twoje ogłoszenie musi pokazać, że nowa praca lepiej spełni ich oczekiwania. Nie tylko wyższe wynagrodzenie czy korzystniejszy rodzaj umowy mogą skłonić do zmiany miejsca pracy. Motywacja kandydatów zależy od wielu czynników, takich jak wiek, osobowość czy specyfika zawodu. Dlatego warto dostosować argumenty do konkretnego stanowiska, aby trafić w potrzeby przyszłych pracowników.