Zastanawiasz się nad karierą w dziale personalnym? Z tego artykułu dowiesz się, czym zajmuje się specjalista ds. kadr i płac, jakie kompetencje są niezbędne w tej roli oraz jak zdobyć kwalifikacje potrzebne do rozpoczęcia pracy. Czytaj dalej!
Czym zajmuje się specjalista ds. kadr i płac?
Osoba na tym stanowisku zajmuje się obsługą administracyjną spraw pracowniczych i realizacją polityki personalnej firmy. Powinna bardzo dobrze znać przepisy prawa pracy i potrafić je stosować w praktyce. Do jej obowiązków należy organizowanie procesów związanych z zatrudnianiem, zwalnianiem, przeszeregowaniami i awansami, a także ustalanie form zatrudnienia i współtworzenie polityki wynagrodzeń.
W codziennej pracy specjalista ds. kadr prowadzi pełną dokumentację pracowniczą – przygotowuje umowy o pracę, wystawia świadectwa pracy, kontroluje aktualność badań lekarskich i innych wymaganych dokumentów. Nadzoruje ewidencję czasu pracy, monitoruje wykorzystanie urlopów, a także współpracuje ze związkami zawodowymi. W ramach wsparcia procesów HR uczestniczy w rekrutacjach, selekcji kandydatów, wdrażaniu nowych pracowników oraz szkoleniach wewnętrznych.
Do jego obowiązków należy również przygotowywanie sprawozdań, deklaracji i oficjalnych pism dla instytucji takich jak ZUS, GUS, PFRON czy urząd skarbowy. Specjalista ds. kadr i płac musi działać zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych oraz kierować się zasadami etyki zawodowej.
Rozwój zawodowy i perspektywy na rynku pracy
Ścieżka rozwoju zawodowego specjalisty ds. kadr i płac w dużej mierze zależy od wielkości oraz struktury organizacji, w której pracuje. W firmach o rozbudowanych działach personalnych możliwości awansu są znacznie większe – od stanowiska samodzielnego specjalisty, przez starszego specjalistę, aż po rolę eksperta lub doradcy. Alternatywą może być ścieżka menedżerska, prowadząca do objęcia funkcji kierownika działu kadr lub dyrektora ds. personalnych.
Zdobądź kwalifikacje ze szkoleniem Krajowej Izby Księgowych
Osoby chcące zdobyć lub poszerzyć kwalifikacje w zakresie obsługi kadr i płac mogą skorzystać ze specjalistycznego kursu oferowanego przez Krajową Izbę Księgowych. Program szkolenia obejmuje zagadnienia z prawa pracy – m.in. stosunek pracy, umowy cywilnoprawne, źródła prawa, dokumentację pracowniczą oraz obowiązki pracodawcy.
Uczestnicy poznają procesy związane z zatrudnianiem i rozwiązywaniem stosunku pracy, w tym zgłoszenia do ZUS, prawa i obowiązki pracownika, a także procedury wypowiedzeń i wystawiania świadectw pracy. Szkolenie Kadry i płace obejmuje również tematykę urlopów, ewidencji czasu pracy, zasad naliczania wynagrodzeń oraz świadczeń chorobowych. Uczestnicy szkolenia uczą się także, jak samodzielnie korzystać z programu kadrowo-płacowego w codziennej pracy.
Po ukończeniu kursu absolwent otrzymuje dokumentację zgodną z wymogami MEiN, dyplom i tytuł Specjalisty ds. Kadr i Płac oraz certyfikat ukończenia kursu w języku polskim i angielskim. Program szkolenia jest na bieżąco aktualizowany, z uwzględnieniem zmian w przepisach prawa. Dodatkowo, jako instytucja wpisana do rejestru Urzędu Pracy, Krajowa Izba Księgowych umożliwia osobom bezrobotnym ubieganie się o dofinansowanie kursu. Więcej na www.kik.edu.pl.