Zarządzanie firmą to wyjątkowo skomplikowany proces – przyzna to każdy manager i członek zarządu odpowiedzialny za codzienne decyzje. Managerowie, którzy ponoszą odpowiedzialność za działania firmy, jej wyniki i efekty (bądź ich brak) swoich decyzji. Odpowiedzialność obejmuje kilka aspektów działalności: operacyjny, prawny i finansowy. Jak minimalizować ryzyko w zarządzaniu firmą i odpowiedzialność managerów?
Czym jest odpowiedzialność managerów i jak wpływa na działalność firmy?
Odpowiedzialność managerów to nic innego jak prawny i zawodowy obowiązek, ponoszenie konsekwencji za podejmowane decyzje w ramach pełnionej funkcji. Wpływa ona bezpośrednio na funkcjonowanie firmy, ponieważ błędne decyzje mogą skutkować stratami finansowymi, utratą reputacji czy nawet postępowaniem sądowym.
Managerowie muszą działać w sposób zgodny z prawem, a także w interesie spółki i jej udziałowców. Każda sytuacja jest inna i wymaga innego podejścia do podjęcia decyzji. Jest to brutalna rzeczywistość „dynamicznego środowiska pracy”, gdzie w zasadzie nie sposób zawsze podejmować prawidłowych decyzji. Z racji tego, że każdy z nas uczy się na błędach, warto zadbać o odpowiednią ochronę na wypadek, gdyby konsekwencje były większe, niż planowaliśmy.
Jak ubezpieczenie D&O chroni firmę i zarząd?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony zarządów i ich managerów przed odpowiedzialnością i ryzykiem jest ubezpieczenie D&O (Directors and Officers). Jest to polisa, która chroni przed skutkami finansowymi roszczeń wynikających z decyzji i działań podejmowanych przez osoby na uprawnionych do tego pozycjach. Obejmuje ona koszty obrony prawnej, odszkodowania czy zadośćuczynienia wynikające z roszczeń osób trzecich, wspólników lub kontrahentów, refundację administracyjnych kar pieniężnych, koszty pozyskania kaucji, czy pomoc psychologiczną dla pozwanego członka kierownictwa. Ubezpieczenie D&O zwiększa poczucie bezpieczeństwa członków zarządu, umożliwiając im podejmowanie decyzji w sposób bardziej odważny.
Cywilna, karna i zawodowa odpowiedzialność managerów
Odpowiedzialność managerów dzieli się na trzy kategorie:
- Odpowiedzialność cywilna – Dotyczy wyrządzonych szkód: spółce, jak i osobom trzecim. Obejmuje niewłaściwe decyzje, które prowadzą do strat finansowych bądź reputacyjnych.
- Odpowiedzialność karna – Wynika z naruszenia prawa, np. w wyniku oszustw finansowych, uchybień podatkowych lub innych przestępstw powstałych w wyniku działalności firmy.
- Odpowiedzialność administracyjna – Obejmuje sankcje stosowane przez organy administracji, zwłaszcza kary administracyjne.
Odpowiedzialność managerów – podsumowanie
Minimalizowanie ryzyka w odpowiedzialności managerów wymaga kompleksowego podejścia. Przede wszystkim warto zrozumieć, że wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i nie da się zapewnić, że nasze decyzje zawsze zapewnią pożądany pozytywny rezultat. Przed takimi sytuacjami warto się chronić np. ubezpieczeniem D&O, które w trudnych momentach zapewni spokój.