Strona głównaBiznesSamochód w firmie - jakie są popularne formy finansowania?

Samochód w firmie – jakie są popularne formy finansowania?

Opublikowano

Najnowsze artykuły

Kim jest klient instytucjonalny i co go wyróżnia?

Klient instytucjonalny to podmiot gospodarczy, który na rynku finansowym odgrywa rolę kluczowego gracza ze...

Czym jest segmentacja klientów i jak ją poprawnie przeprowadzić?

Segmentacja klientów to kluczowa strategia, która pozwala firmom precyzyjnie kierować swoje działania marketingowe. Dzięki...

Firmową flotę samochodową można sfinansować na wiele różnych sposobów. Leasing, zakup auta za gotówkę, kredyt samochodowy, korzystanie z prywatnego pojazdu i wreszcie auto w abonamencie to 5 najczęściej wybieranych przez polskich przedsiębiorców sposobów finansowania floty. Z każdą z nich wiążą się zarówno korzyści, jak i pewne niedogodności. Warto poznać je bliżej, aby świadomie wybrać formę finansowania floty najlepiej dostosowaną do bieżących potrzeb oraz możliwości swojego przedsiębiorstwa.

Leasing we współczesnej firmie. Najlepsza forma finansowania floty pojazdów?

Leasing to najbardziej znana forma finansowania firmowych pojazdów. Umowa leasingu jest zawierana na okres kilku lat, w czasie których pojazd formalnie pozostaje własnością firmy udzielającej leasingu. W zamian za możliwość korzystania z niego, leasingobiorca jest natomiast zobowiązany do opłacania comiesięcznej raty. Poszczególne wpłaty są zaliczane na poczet wykupu pojazdu w przyszłości, do którego dochodzi po spłacie ostatniej raty.

Przedsiębiorcy mają do wyboru leasing finansowy, w przypadku którego koszty amortyzacji pojazdu ponosi korzystająca z niego firma. Po wygaśnięciu umowy, pojazd staje się jej własnością. W przypadku drugiego wariantu, leasingu operacyjnego, leasingobiorca staje się właścicielem pojazdu tylko w momencie jego wykupu, za ustaloną kwotę. W obu przypadkach koszty użytkowania pojazdu, a więc wszelkie związane z jego użytkowaniem opłaty oraz obowiązki zarządzania flotą, obciążają firmę.

Samochód prywatny. Na jakich zasadach można z niego korzystać w firmie?

Oprócz leasingu, istnieje także możliwość wykorzystania w firmie samochodu prywatnego. Może być to zarówno pojazd należący do właściciela przedsiębiorstwa, jak i auto innej osoby, udostępnione firmie w oparciu o umowę użyczenia. Tę formę finansowania floty szczególnie chętnie wybierają młode firmy, które nie chcą podejmować ryzyka ani ponosić kosztów związanych z innymi sposobami finansowania floty samochodowej.

Korzystanie w firmie z prywatnego pojazdu zyskało na znaczeniu od 2019 r. za sprawą nowych regulacji prawnych. Na ich mocy firmy korzystające z prywatnego samochodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie mają obowiązku prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu, czyli tzw. kilometrówki.

Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami podatkowymi – w takiej sytuacji rozliczyć można 20% kwoty netto + nierozliczony VAT wydatków ponoszonych na auto. Rozliczenie całości kosztów nadal jest możliwe, lecz jest możliwe dla samochodów używanych wyłącznie do celów firmowych i wiąże się z obowiązkiem prowadzenia kilometrówki oraz dopełnieniem dodatkowych formalności w urzędzie skarbowym.

Auto firmowe na kredyt i za gotówkę. Czy warto inwestować we flotę na własność?

Istnieje także możliwość zakupu auta firmowego na kredyt. Jest to jednak rozwiązanie dedykowane wyłącznie firmom posiadającym zdolność kredytową na odpowiednim poziomie. Decydując się na kredyt samochodowy, należy liczyć się także z możliwymi wahaniami wysokości rat w przyszłości, a także ze znaczącym obniżeniem zdolności kredytowej firmy, co może z kolei uniemożliwiać jej uzyskanie kolejnego finansowania na rozwój działalności w przyszłości.

Samochody firmowe można także kupić za gotówkę. Nie jest to jednak rozwiązanie zbyt popularne, gdyż wymaga poniesienia dużych wydatków, a także wiąże się z zamrożeniem firmowych pieniędzy na długi czas. W przypadku zakupu samochodów za gotówkę firma musi liczyć się ze spadkiem wartości pojazdów, a także z niedogodnościami związanymi z ewentualną wymianą floty w przyszłości – aby zastąpić stare pojazdy nowymi, należy najpierw sprzedać te pierwsze, co wymaga czasu i wiąże się z utratą części zainwestowanego kapitału.

Auto w abonamencie. Czym wynajem długoterminowy różni się od innych form finansowania floty?

Przedsiębiorcy świadomi problemów, jakie wiążą się z wymienionymi powyżej formami finansowania floty samochodowej, coraz częściej zwracają uwagę na jeszcze inne rozwiązanie. Jest nim wynajem długoterminowy, znany także pod nazwą auto w abonamencie. Jest to jedna z najnowszych form finansowania floty samochodowej, stworzona specjalnie z myślą o potrzebach klientów biznesowych.

W ramach wynajmu długoterminowego firma może wynająć samochód na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na okres powyżej 1 roku (większość umów zawieranych jest na 2-3 lata). W tym czasie może korzystać z użyczonego pojazdu w zamian za ustaloną z góry, stałą ratę opłacaną co miesiąc. Nie jest to kredyt, więc zobowiązanie to nie ma wpływu na zdolność kredytową przedsiębiorstwa.

W abonamencie, oprócz samej opłaty za korzystanie z pojazdu, zawartych jest szereg innych wydatków. Są to opłaty, które w przypadku każdej innej formy finansowania ponosi firma z własnych środków. W przypadku auta w abonamencie to nie ona, lecz wypożyczalnia, opłaca m.in. ubezpieczenie pojazdu, assistance, koszty napraw, przeglądów technicznych, a także sezonową wymianę opon. W abonamencie zawarte są także usługi związane z profesjonalnym zarządzaniem flotą samochodową, które na rzecz firmy świadczą wyspecjalizowani fleet managerowie z wypożyczalni.

Partner artykułu:

Powiązane artykuły

Kim jest klient instytucjonalny i co go wyróżnia?

Klient instytucjonalny to podmiot gospodarczy, który na rynku finansowym odgrywa rolę kluczowego gracza ze...

Czym jest segmentacja klientów i jak ją poprawnie przeprowadzić?

Segmentacja klientów to kluczowa strategia, która pozwala firmom precyzyjnie kierować swoje działania marketingowe. Dzięki...

Co to jest marża? Poradnik dla przedsiębiorców

Każdy przedsiębiorca powinien zwracać uwagę na wskaźniki, które określają, czy jego firma przynosi zadowalające...