Strona głównaBiznesSkalowanie biznesu – wskazówki dla przedsiębiorców

Skalowanie biznesu – wskazówki dla przedsiębiorców

Opublikowano

Najnowsze artykuły

Zakup mieszkania na firmę – wszystko, co trzeba wiedzieć?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak zainwestować pieniądze. Zakup nieruchomości na firmę pozwala bezpiecznie ulokować...

Brak absolutorium dla zarządu – co to oznacza?

W Kodeksie spółek handlowych nie znajdziemy definicji „absolutorium”. Można je potraktować jako wewnętrzne rozliczenie...

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak zbudować skalowalny biznes. To skuteczny sposób na zwiększenie zysków z firmy. Dodatkowe środki można zainwestować w dalszy rozwój, nowe technologie, czy poszerzenie rynku zbytu. Przedsięwzięcie daje ogromną satysfakcję, ale też stanowi nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, jak wykorzystać potencjał rozwoju firmy!

Na czym polega skalowanie biznesu?

Zanim przystąpimy do działania, zadajmy sobie kluczowe pytanie: skalowanie biznesu – co to jest? W ten sposób określamy zdolność przedsiębiorstwa do poszerzania skali swojego działania, co pozwala na pomnażanie zysków. Eksperci przypominają, że powinny one rosnąć szybciej niż stałe koszty prowadzenia działalności. 

Skalowalność biznesu nie musi się wiązać z zatrudnianiem nowych pracowników, czy zakupem maszyn. Zazwyczaj sprowadza się do wprowadzenia nowych produktów lub usług. Aby rozwinąć firmę, warto zautomatyzować procesy i reagować na zmienne warunki rynkowe. Skalowanie pozwala maksymalizować przychody, a także pomaga przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć rozpoznawalność marki.

Jeśli jednak chcemy kogoś rekrutować, pomyśl, czy dany kandydat dysponuje niezbędnymi kwalifikacjami. Zastanów się, czy pasuje on do kultury organizacyjnej firmy. Pamiętajmy, żeby wdrożyć go w struktury w firmy, w czym pomoże Ci onboarding. Aby wznieść biznes na wyższy poziom, powinniśmy zainwestować w rozwój pracowników. Przede wszystkim zadbajmy o regularne szkolenia. 

Jakie czynniki decydują o tym, czy biznes jest skalowalny?

Skalowalny biznes to taki, który doskonale radzi sobie ze zwiększonym popytem, jednocześnie dąży do ograniczenia kosztów prowadzenia działalności. Nie każda firma jest jednak do tego przygotowana, a wtedy mogą pojawić się trudności ze znalezieniem pracowników i zarządzaniem procesami biznesowymi. Jak usprawnić komunikację wewnętrzną w przedsiębiorstwie? Z pomocą przychodzą takie aplikacje jak Discord, Slack, Chatwork, Chanty, czy KL Connect.

Jak skalować biznes? Przede wszystkim zależy to od branży, w której działa dana firma. Skuteczny model powinien spełniać trzy kryteria: 

  • łatwość powielania działalności na większą skalę,
  • niskie koszty skali, co oznacza, że koszty rozwoju firmy nie rosną proporcjonalnie do wzrostu zasobów,
  • nieograniczony rynek.

Takie warunki najłatwiej spełniają biznesy e-commerce, systemy franchisingowe i platformy SaaS.

Sprawdź też: Korzyść skali – strategie optymalizacji produkcji dla Twojego biznesu

Czym różni się wzrost od skalowania?

Ze wzrostem mamy do czynienia wtedy, gdy maksymalizacja przychodów wynika z zatrudnienia nowych pracowników, inwestycji w nowe technologie, sprzęt lub surowce. Z kolei skalowanie biznesu nie wymaga znacznego zwiększenia zasobów.  Aby ułatwić sobie zadanie, warto zautomatyzować procesy:

  • sprzedażowe,
  •  marketingowe,
  • logistyczne,
  • obiegu dokumentów.

Skalowanie biznesu – przydatne narzędzia

Automatyzacja biznesu pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. W ten sposób możesz usprawnić m.in. obsługę klienta, produkcję, logistykę i procesy magazynowe. Dzięki temu dotrzesz do większej grupy klientów, nie ponosząc przy tym wysokich kosztów. Aby ułatwić sobie zadanie, warto skorzystać z odpowiednich narzędzi:

  • e-mail marketing – łatwe i szybkie tworzenie newsletterów, zarządzanie listami subskrybentów, realizacja kampanii follow-up, analiza działań (np. GetResponse, Mailchimp, Freshmail, MailerLite, ActiveCampaign),
  • system ERP – umożliwia kontrolę nad procesami biznesowymi, pozwala monitorować łańcuch dostaw i ułatwia planowanie produkcji. Ponadto zapewnia on dostęp do aktualnych wskaźników wydajności. Co ważne, możemy go dostosować do skali działalności,
  • zarządzanie finansami – doskonale nadają się do takich jak zarządzanie płacami, analiza wydatków, fakturowanie. Warto je wykorzystać, aby zminimalizować ryzyko błędów i opóźnień. (np. QuickBooks, Infakt, Expensify),
  • system CRM – usprawnia obsługę klienta. Dzięki niemu możemy zidentyfikować potrzeby odbiorców i na tej podstawie przygotować kampanie sprzedażowe.  Narzędzie pozwala na przechowywanie danych kontaktowych konsumentów, a także dodawanie przydatnych informacji, takich jak dotychczasowe interakcje, preferencje, czy zapis rozmowy. W ten sposób handlowcy mogą się lepiej przygotować do rozmowy. Aby skutecznie zarządzać relacjami z klientami, warto zwrócić uwagę na następujące narzędzia: Salesforce, HubSpot, Pipedrive, czy ZOHO CRM,
  • narzędzia analityki biznesowej – pozwalają wyciągać wnioski z danych operacyjnych, rynkowych i finansowych.  Dzięki temu usprawnimy proces podejmowania decyzji, zwiększymy efektywność procesów i opracujemy strategię zarządzania ryzykiem, Wśród przydatnych narzędzi znajdziemy Oracle NetSuite, Integrate.io., Write, Microsoft Visio, czy Bizagi,
  • narzędzia do zarządzania projektami – ułatwiają planowanie i kontrolę przebiegu projektów, co wpływa na wzrost efektywności. W ten sposób możemy też zmniejszyć ryzyko błędów. Warto więc zwrócić uwagę na takie narzędzia jak Trello, Asana, Zoho Projects, ClickUp i Teamwork.

Jak prawidłowo skalować biznes?

Przystępując do skalowania biznesu, powinniśmy przygotować precyzyjny plan. Przede wszystkim wyznaczmy cele zgodnie z metodą SMART, co znacznie zwiększa szansę na ich realizację. Pamiętajmy, że muszą być one szczegółowe, mierzalne, ambitne, realne i terminowe.

Wielu przedsiębiorców kusi dynamiczny rozwój firmy, jednak może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Może się okazać, że nie poradzimy sobie z realizacją dużej liczby zamówień, co przyczyni się do jakości produktów lub usług. Zadajmy sobie pytanie, czy nasza firma jest gotowa na rozwój, szczególnie pod względem liczby pracowników, sprzętu, czy powierzchni magazynowej.

Zastanawiasz się, jak skutecznie skalować biznes? Przede wszystkim powinieneś opracować plan działania. Przygotowując strategię rozwoju firmy, określ jej mocne i słabe strony. Ponadto przeprowadź analizę konkurencji i oceń potrzeby rynku. 

Nie skupiajmy się tylko na budowaniu skalowalnego biznesu, lecz także zadbajmy o relacje z klientami. Słuchajmy opinii i sugestii konsumentów, dzięki czemu lepiej dostosujemy ofertę do ich potrzeb. W ten sposób poprawimy też jakość obsługi klienta. 

Na co uważać podczas skalowania biznesu?

Jakie są główne wyzwania związane ze skalowaniem biznesu? Właściciel powinien zmienić sposób myślenia o firmie. W tym celu należy oddelegować codzienne obowiązki, a zamiast tego skupić się na poprawieniu wyników sprzedażowych. Oprócz tego właściciel powinien zarządzać przedsiębiorstwem i zespołem jako całością. 

Skalowanie biznesu może wiązać się z koniecznością pozyskania inwestorów. To z kolei sprawia, że tracimy prawo do samodzielnego decydowania o rozwoju firmy. Warto jednak rozważyć współpracę z prywatnymi inwestorami lub aniołami biznesu. Co prawda przekazujemy im część udziałów, ale za to możemy korzystać z ich wiedzy i doświadczenia. 

Najczęstsze pułapki czyhające na przedsiębiorców

Warto pamiętać, że rozwój działalności może zdecydowanie utrudnić osiągnięcie work-life balance. Wzrost odpowiedzialności i lawina obowiązków potęguje stres, dlatego warto poszukać zaufanych pracowników, którym oddelegowalibyśmy część zadań. Możemy również skorzystać z usług freelancerów lub firmy outsourcingowej. Postarajmy się też utrzymać wysoki poziom zaangażowania zespołu.

Aby osiągnąć sukces, należy przygotować plan finansowy. Skalowalność biznesu może się wiązać z koniecznością powiększenia biura, magazynu, czy hali produkcyjnej. Nierzadko wymaga zainwestowania w nowe oprogramowanie, samochody, maszyny, czy urządzenie. Być może będziemy musieli poszukać dodatkowych środków na powiększenie zespołu. Aby uniknąć niepotrzebnych nerwów, zbudujmy poduszkę finansową. Dzięki temu łatwiej utrzymamy płynność finansową firmy.

Jak pozyskać fundusze na skalowanie biznesu? Warto rozważyć współpracę z inwestorami prywatnymi, oprócz tego możemy zgłosić się do konkursu dla startupów, czy zdecydować się na crowdfunding udziałowy. 

Zanim jednak podejmiesz jakiekolwiek działania, zastanów, czy taki kierunek rzeczywiście Ci odpowiada.  Możesz skoncentrować się na budowaniu pozycji eksperta. Wysokiej jakości content pomoże Ci generować przychody, a nie wymaga to zwiększenia rozmiarów firmy.

Powiązane artykuły

Zakup mieszkania na firmę – wszystko, co trzeba wiedzieć?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak zainwestować pieniądze. Zakup nieruchomości na firmę pozwala bezpiecznie ulokować...

Brak absolutorium dla zarządu – co to oznacza?

W Kodeksie spółek handlowych nie znajdziemy definicji „absolutorium”. Można je potraktować jako wewnętrzne rozliczenie...

Wystawianie faktur bez firmy – czy to możliwe?

Zgodnie z prawem osoby fizyczne mają prawo do wykonywania czynności i otrzymywania za to...