Strona głównaBiznesZakup samochodu na firmę - w jaki sposób to zrobić?

Zakup samochodu na firmę – w jaki sposób to zrobić?

Opublikowano

Najnowsze artykuły

IKZE – dodatkowe środki na emeryturze i ulgi podatkowe

Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) jest ciekawym produktem emerytalnym dla osób, które planują długoterminowe...

Czym są spółki dywidendowe?

Dywidenda jest jednym z głównych powodów, dla których inwestorzy decydują się na zakup akcji....

Większość przedsiębiorców decyduje się na zakup samochodu na firmę. Auto jest potrzebne w praktycznie każdej branży. Przede wszystkim służy on do dojazdów do klientów i kontrahentów, a także przewożenia towarów. W zależności od budżetu możesz kupić pojazd za gotówkę, na kredyt lub wziąć go w leasing. Sprawdź, jakich formalności musisz dopełnić po zakupie samochodu!

Zakup samochodu na firmę – co warto wiedzieć na początek?

Czy istnieje możliwość zakupu samochodu na firmę od osoby prywatnej? Tak, pod warunkiem, że zawrzesz z nią umowę sprzedaży. Pamiętaj, żeby zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Nie możesz jednak odliczyć podatku VAT, ponieważ sprzedawca nie wystawia stosownej faktury. Taka sama zasada obowiązuje przy zakupie auta w komisie, wystawiającym faktury VAT marża.

Jeżeli wziąłeś kredyt gotówkowy lub firmowy, musisz udokumentować, że przeznaczyłeś go tylko na zakup pojazdu wykorzystywanego do działalności gospodarczej. Rozważ wniesienie wkładu własnego, co pozwoli obniżyć koszt kredytu, a tym samym comiesięczne raty. Zastanawiasz się, czy złożyć wniosek o kredyt samochodowy, czy gotówkowy? W pierwszym przypadku możesz liczyć na atrakcyjniejsze warunki (np. niższe oprocentowanie). Należy zaznaczyć, że zakupione auto stanowi zabezpieczenie kredytu. To oznacza, że nie możesz go swobodnie sprzedać, dopóki nie spłacisz wszystkich rat. Banki stosują różne rodzaje zabezpieczeń kredytu – cesję polisy AC, zastaw rejestrowy, czy współwłasność. W ostatnim przypadku możemy amortyzować jedynie tę część samochodu, która należy do przedsiębiorcy (najczęściej 51%).

Jak działa zastaw rejestrowy? Taką informację zamieszcza się w dowodzie rejestracyjnym. Ponadto auto zostaje wpisane do Rejestru Zastawów. Zanim podpiszesz umowę, sprawdź, ile niespłaconych rat skutkuje przejęciem samochodu przez bank. Wspomniana forma zabezpieczenia nie wpływa jednak na amortyzację. Można ująć 100% wartości pojazdu.

Niektóre banki wymagają, aby ewentualna wypłata za odszkodowanie z polisy AC, trafiała do nich w pierwszej kolejności. W ten sposób chcą się chronić przed obniżeniem wartości kredytowanego samochodu. Takie zabezpieczenie zazwyczaj łączy się z zastawem rejestrowym lub współwłasnością.

Zakup samochodu na firmę a VAT

Jak sfinansować zakup samochodu na firmę? Możesz zapłacić gotówką, wziąć auto w leasing lub skorzystać z kredytu. Czynny podatnik VAT powinien poszukać sprzedawcy, który wystawia faktury ze stawką VAT 23%. Dzięki temu przedsiębiorca odliczy auto od podatku. W przypadku samochodu osobowego zazwyczaj jest to 50% VAT, a druga połowa stanowi koszt. 

Zakup samochodu na firmę należy zgłosić do urzędu skarbowego. W tym celu przedsiębiorca składa formularz VAT-26. Czynny podatnik VAT ma obowiązek prowadzić “kilometrówkę”. Dzięki temu może on odliczyć 100% VAT od wydatków eksploatacyjnych pojazdu. Oprócz tego powinien on przygotować regulamin użytkowania samochodu.

Przeczytaj także: Raty na firmę – czy można je rozliczyć?

Zakup samochodu na firmę a podatek dochodowy

Zakup pojazdu możesz sfinansować za pomocą kredytu samochodowego, gotówkowego lub firmowego. W tym przypadku rozliczysz 75% kosztów eksploatacyjnych. Amortyzacja zależy od statusu własności auta. Jeśli wprowadzisz pojazd do ewidencji środków trwałych, możesz wrzucić odsetki od comiesięcznych rat kredytu. Pamiętaj, żeby odpowiednio je udokumentować. Możesz dołączyć wyciąg z konta bankowego, a w kolumnie 13 zaznaczyć “Pozostałe wydatki”. Do kosztów firmowych zaliczamy tylko odsetki, a nie spłatę kapitału. 

Czy zakup samochodu elektrycznego na firmę można wliczyć w koszty prowadzenia działalności? Tak, pod warunkiem, że suma odpisów amortyzacyjnych nie przekracza 225 tys. zł. W przypadku pozostałych samochodów osobowych obowiązuje limit do 150 tys. zł. 

Sprawdź też: Kredyt samochodowy dla firm – warunki

Czy trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu? Jeśli korzystasz z prywatnego auta do celów służbowych, możesz starać się o zwrot kosztów eksploatacyjnych. Pamiętaj, żeby uwzględnić liczbę kilometrów, a także opisać przebieg tras.

Zakup samochodu na firmę a koszty uzyskania przychodu

Przedsiębiorca może wrzucić zakup i ubezpieczenie samochodu osobowego w koszty w 100%, nawet wtedy, gdy użytkujemy go też w celach prywatnych.  Z kolei wydatki eksploatacyjne (paliwo, myjnia, części zamienne itp.) są zaliczane do kosztów tylko w 75%. Wystarczy wykazać, że prowadzenie działalności gospodarczej wymaga korzystania z auta, np. do transportu towarów, czy podróży służbowych. Istnieje możliwość odpisywania 100% poniesionych wydatków eksploatacyjnych, jeśli auto służy wyłącznie do celów firmowych. Wydatki związane z samochodem można wrzucić w koszty, niezależnie od tego, czy pojazd należy do firmy, pożyczyliśmy go, czy używamy auta prywatnego. 

Jak wygląda zakup samochodu od osoby prywatnej? Umowa powinna jasno określić strony transakcji. W tym przypadku nabywcą pojazdu jest przedsiębiorca, który powinien wpisać swoje imię i nazwisko. Aby wprowadzić samochód do firmy, należy przygotować osobne oświadczenie. Kwota podana na umowie stanowi podstawę do obliczenia wartości początkowej auta.

Dotacja na zakup samochodu do firmy – czy istnieje?

Czy możliwy jest zakup na firmę z dotacji z urzędu pracy? Przede wszystkim warto zapoznać się z regulaminem danego urzędu. Jeśli jakaś placówka przewidziała takie rozwiązanie, należy dobrze uzasadnić zakup pojazdu. Można to zrobić w biznesplanie lub składanym wniosku. W niektórych branżach (taksówkarskiej, cateringowej, czy nauki jazdy) auto jest niezbędnym narzędziem pracy, dlatego zakup nie powinien wzbudzać wątpliwości urzędników. Jeśli jednak chcesz założyć agencję reklamową, salon fryzjerski, czy gabinet kosmetyczny, taki wydatek najprawdopodobniej nie przejdzie. 

Na zakup samochodu firmowego możesz przeznaczyć tylko pewien procent z dotacji, zazwyczaj 20-30% dofinansowania. To oznacza, że lista zakupów powinna składać się z kilku punktów. Aby ubiegać się o dofinansowanie do zakupu auta, powinieneś mieć prawo jazdy.W przeciwnym razie wniosek zostanie odrzucony.

Jak rozliczyć zakup samochodu osobowego na firmę?

Czy możliwy jest zakup samochodu elektrycznego na firmę? Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na takie rozwiązanie. Warto zaznaczyć, że do kosztów eksploatacyjnych zaliczamy wydatki związane z serwisem, zakupem części zamiennych, ładowaniem pojazdu, czy przejazdy płatnymi odcinkami. Jeśli korzystamy z ogólnodostępnej stacji ładowania, potrzebujemy faktur do rozliczenia. A może ładujemy go w  firmie lub domu? Pamiętajmy, żeby załadować podlicznik, który pozwala kontrolować zużycie prądu. Dzięki temu odliczymy koszty w 100%.

Jakie formalności trzeba dopełnić po zakupie samochodu na firmę za gotówkę? Jeśli wartość auta przekracza 10 tys. zł, należy go wpisać do ewidencji środków trwałych. Oprócz tego powinno się go poddać amortyzacji:

  •  indywidualnej –trwa 2,5 roku, obowiązuje stawka 40%, dotyczy tylko pojazdów używanych (wykorzystywanych przynajmniej 6 miesięcy przed zakupem),
  •  liniowej – trwa 5 lat, zakłada stawkę 20%.

Zastanawiasz się, jak ustalić wartość początkową samochodu firmowego? Cenę nabycia pojazdu należy powiększyć o opłaty rejestracyjne i inne wydatki związane z wprowadzeniem auta do ewidencji środków trwałych.

Powiązane artykuły

IKZE – dodatkowe środki na emeryturze i ulgi podatkowe

Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) jest ciekawym produktem emerytalnym dla osób, które planują długoterminowe...

Jak zacząć sprzedawać ubezpieczenia?

Praca jako agent ubezpieczeniowy wymaga wiedzy i umiejętności zdobytych podczas specjalistycznych szkoleń. Jednocześnie uchyla...

Zawieszenie działalności gospodarczej – w jakich sytuacjach warto to rozważyć?

Gdy prowadzenie własnego biznesu nie idzie Ci najlepiej, nie musisz od razu zamykać firmy....