Strona głównaBiznesB2B : co to znaczy?

B2B : co to znaczy?

Opublikowano

Najnowsze artykuły

IKZE – dodatkowe środki na emeryturze i ulgi podatkowe

Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) jest ciekawym produktem emerytalnym dla osób, które planują długoterminowe...

Czym są spółki dywidendowe?

Dywidenda jest jednym z głównych powodów, dla których inwestorzy decydują się na zakup akcji....

Rynek pracy nieustannie ewoluuje, w związku z tym pojawiają się nowe formy zatrudnienia. Umowę B2B zawiera dwóch przedsiębiorców. Jedną strony jest samozatrudniony, a drugą – firma, która zleca mu zadania. Zanim ją podpiszemy, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że takie rozwiązanie wiąże się z pewnymi obowiązkami i ograniczeniami. Podpowiadamy, z jakimi wyzwaniami musi zmierzyć się samozatrudniony!

B2B – co to znaczy?

Być może spotkałeś się z pojęciem: sektor B2B. Co to znaczy? Obejmuje on obszary, w których transakcje są zawierane między przedsiębiorcami. Dotyczy to zarówno pojedynczych sprzedaży, jak i wieloletnich umów. Sektor B2B daje wiele możliwości. Przedsiębiorca może prowadzić sprzedaż hurtową lub detaliczną, a także świadczyć usługi. 

Ze wspomnianej formy współpracy najczęściej korzystają programiści, copywriterzy, specjaliści ds. SEO, graficy, budowlańcy, dziennikarze, projektanci, doradcy finansowi i marketerzy. Śledząc ogłoszenia o pracę, możesz natknąć się na zwrot: przedstawiciel B2. Co to znaczy? Jeśli chcesz współpracować z daną firmą, powinieneś prowadzić własną działalność.  

Umowa B2B – na czym polega?

Czy można przejść z umowy o pracę na B2B? Tak, pod warunkiem, że zostaną spełnione pewne kryteria. W pierwszej kolejności należy wypowiedzieć wcześniejszy stosunek pracy, nie trzeba przy tym zachowywać okresu wypowiedzenia. Przede wszystkim pracownik powinien założyć jednoosobową działalność gospodarczą. 

Ponadto umowa B2B nie może nosić znamion stosunku pracy. To oznacza, że samozatrudniony powinien wykonywać swoje obowiązki samodzielnie, a nie pod kierownictwem pracodawcy. W kontrakcie nie może znaleźć się zapis o płatnych urlopach, ani konieczności pracy 8 godzin dziennie. Pamiętaj, że nawet jeśli pracujesz tylko z jednym zleceniodawcą, nie może Cię zmusić do pracy w określonych godzinach.

Zadbaj o to, żeby kontrakt B2B nie nosił znamion umowy o pracę, w przeciwnym razie zostaniesz pociągnięty do odpowiedzialności. Po pierwsze urzędnik uzna, że uczestniczyłeś w niedozwolonym procederze. Po drugie powinieneś się liczyć z tym, że będziesz musiał uregulować niedopłatę składki ZUS.

Umowa B2B – na co zwrócić uwagę?

Jak wygląda umowa B2B? W dokumencie powinien znaleźć się zapis, że samozatrudniony może wykonywać obowiązki w miejscu i godzinach wyznaczonych przez siebie. Zazwyczaj umieszcza się w nim informację, na jakich warunkach i do jakiej kwoty odpowiadamy za nieumyślne spowodowanie szkody.

Jak wypowiedzieć umowę B2B? Kontrakt można wypowiedzieć na mocy porozumienia obu stron, jeśli uznały, że dalsza współpraca się im nie opłaca. Niekiedy dochodzi do wypowiedzenia umowy na drodze jednostronnego oświadczenia woli. Z taką sytuacją mamy do czynienia wtedy, gdy jedna ze stron nie wywiązała się ze swoich obowiązków.

Jakie są zasady współpracy w branży B2B?

Współpraca B2B odbywa się na równych zasadach, niezależnie od statusu prawnego i wielkości przedsiębiorstw. Samozatrudnieni rozliczają się na podstawie faktury.

Z takiego rozwiązania mogą skorzystać:

  • jednoosobowe działalności gospodarcze,
  • spółki,
    • osobowe,
    • z ograniczoną odpowiedzialnością,
    • akcyjne.

Kontrakt B2B podlega przepisom Kodeksu Cywilnego. Współpraca powinna się odbywać zgodnie z zasadami życia społecznego.

Wynagrodzenie B2B – co to znaczy?

Pracodawca chętnie zgadzają się na B2B, ponieważ nie musi wtedy opłacać składek za pracownika, ani zachować okresu wypowiedzenia. Nie ma też obowiązku przygotowywać stanowiska pracy. Dzięki temu mogą znacznie obniżyć koszty prowadzenia działalności. Samozatrudniony, który chce współpracować z tą samą firmą i wykonywać dla niej te same zadania, nie może skorzystać z preferencyjnego ZUS-u. Dodatkowo nie można wybrać podatku liniowego w danym roku kalendarzowym. Zasady nie obowiązują, gdy zamierzamy świadczyć innego rodzaju usługi.

Decydując się na samozatrudnienie, możemy liczyć na wyższe zarobki. Pamiętajmy jednak, że pracodawca nie płaci za nas składek. Czy B2B się opłaca? To dobre rozwiązanie dla osób, które osiągają wysokie dochody. Jeśli zarabiasz powyżej 120 tys. zł rocznie, rozważ założenie działalności. Warto również o tym pomyśleć, gdy chcemy budować markę osobistą.

Wady i zalety B2B

Coraz więcej osób zastanawia się, czy wybrać B2B, czy UoP. Chociaż samozatrudnienie wiąże się z elastycznymi godzinami pracy i zazwyczaj wyższymi zarobkami, należy pamiętać, że nie przysługuje nam płatny urlop, zasiłek chorobowy, czy formy ochrony przed zwolnieniem. Z drugiej strony przedsiębiorca musi pilnować terminów rozliczeń. Oprócz tego ma on obowiązek płacić składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.  

Przedsiębiorca powinien rozliczać podatek VAT i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy. Jeśli nie znamy się na księgowości, skorzystajmy z usług biura rachunkowego W ten sposób możemy liczyć na wsparcie profesjonalistów. 

Jakie są zalety przejścia na B2B? Istnieje możliwość odliczenia niektórych wydatków od podatku. W koszty wrzucamy zazwyczaj abonament za telefon i Internet, paliwo, czynsz najmu za lokal, wyposażenie biura, szkolenia, czy oprogramowanie komputerowe. 

Czy B2B się opłaca?

Zanim przejdziesz z umowy o pracę na B2B, sprawdź, czy takie rozwiązanie Ci się opłaca. W tym celu skorzystaj ze specjalnego kalkulatora. Aby otrzymać dokładne wyliczenia, podaj:

  • obecne zarobki,
  • prognozowane koszty B2B,
  • podstawę wymiaru składek (mały, czy duży ZUS),
  • procent podatku (18, 19 lub 32%).

Przedsiębiorca może być zatrudniony na umowie o pracę, jednocześnie prowadząc działalność gospodarczą. W takiej sytuacji powinien uważać, żeby nie naruszać przepisów o nieuczciwej konkurencji. Warto zadbać o to, aby w kontrakcie znalazły się jasne warunki współpracy. W umowie B2B można wpisać, kto po stronie klienta będzie akceptował projekty, ale nie powinno się jej nazywać kierownikiem. 

B2B czy UoP?

Kiedy warto przejść na B2B? To dobre rozwiązanie dla osób, którym zależy na elastycznym czasie pracy. Warto również je rozważyć, gdy ponosimy wydatki, które można byłoby zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności. Wiele osób łączy prowadzenie firmy z pracą na etacie. Należy jednak uważać, żeby nie naruszyć przepisów nieuczciwej konkurencji.

Jeśli zamierzamy ubiegać się o kredyt, powinniśmy prowadzić działalność przynajmniej 12-24 miesiące. Przedsiębiorca musi też wykazać wyższe zarobki. W przeciwnym razie bank odrzuci nasz wniosek. Osoby zatrudnione na umowie o pracę są w lepszej sytuacji. Zazwyczaj wystarczy przepracować 3-6 miesięcy u danego pracodawcy.  

Zanim zdecydujesz się na przejście z UoP na B2B, przeanalizuj wszystkie za i przeciw. Nie sugeruj się tylko wyższymi zarobkami i swobodą, ale też pomyśl o swoim stanie zdrowia i sytuacji w domu. Niektóre czynniki uniemożliwiają wybór takiej formy zatrudnienia.

Powiązane artykuły

IKZE – dodatkowe środki na emeryturze i ulgi podatkowe

Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) jest ciekawym produktem emerytalnym dla osób, które planują długoterminowe...

Jak zacząć sprzedawać ubezpieczenia?

Praca jako agent ubezpieczeniowy wymaga wiedzy i umiejętności zdobytych podczas specjalistycznych szkoleń. Jednocześnie uchyla...

Zawieszenie działalności gospodarczej – w jakich sytuacjach warto to rozważyć?

Gdy prowadzenie własnego biznesu nie idzie Ci najlepiej, nie musisz od razu zamykać firmy....